1. Brugervilkår for ServiceByen.dk
Hvis du opretter dig som firma på ServiceByen.dk vedstår du at have læst, forstået og accepteret
nedenstående brugervilkår.
2. Definition af termer
I det efterfølgende vil der blive benyttet en række vigtige termer. Disse defineres
som:
-
"Vi" eller "os": Betegnelse for virksomheden ServiceByen som ejer og driver hjemmesiden www.servicebyen.dk.
-
"Kunde": Betegnelse for en person
eller virksomhed, som har et servicebehov og derfor bruger hjemmesiden til at indhente
tilbud fra firmaer.
-
"Firma": Betegnelse for en virksomhed,
som kan udføre eopgaver og som derfor benytter ServiceByen.dk til at finde
kunder.
-
"Bruger": Fællesbetegnelse for en privatperson eller virksomhed som
er registreret på ServiceByen.dk enten som kunde eller som firma.
-
"Opgave": Beskrivelse af det arbejde som en kunde skal have udført.
-
"Hjemmeside": Betegnelsen for hjemmesiden www.servicebyen.dk.
3. Om os
Hjemmesiden bruges af kunder til at indhente tilbud på opgaver, som kunden skal have udført, f.eks. en flytning eller maling af lejlighed.
Vi sætter værktøjer til rådighed, således at kunder, som skal have udført
en service, kan beskrive deres behov så præcist og fyldestgørende som muligt.
Firmaer har efterfølgende mulighed for via hjemmesiden at komme i kontakt med disse
kunder og byde på deres opgaver. Når kunden har modtaget et tilbud, som vedkommende
er tilfreds med, kan man hyre det pågældende firma via hjemmesiden. Kunden har slutteligt mulighed for at afgive en bedømmelse af
firmaet, så andre kan nyde godt af vedkommendes erfaring med pågældende firma.
4. EU's persondataforordning
Vi overholder EU's persondataforordning som er et regulativ for beskyttelse af persondata og som kaldes GDPR (General Data Protection Regulation). Dette regulativ vil gælde i alle medlemslande og dermed forenkle mange virksomheders behandling af persondata. Regulativet træder i kraft pr. 25 maj 2018.
5. Databeskyttelsesrådgiver
For at leve op til vilkårerne beskrevet i GDPR, har vi udpeget Paul Mateescu til rollen som databeskyttelsesrådgiver. Han kan kontaktes via
[email protected] med sager der har relation til personlige data og beskyttelse af privatlivet.
6. Hvilken slags information indsamler vi?
Driften af hjemmesiden kræver at vi indsamler personlig information. Informationer såsom firmanavn, email adresse, telefonnummer, CVR nummer og firmaadresse er nødvendig for at firmaer kan præsenteres på en professionel måde overfor kunder. Følsomme personoplysninger såsom ting der afslører seksuel orientering, biometrisk data, oplysninger om helbred, religiøs eller politisk overbevisning osv. vil ALDRIG blive indsamlet af os.
7. Hvor bliver data gemt?
Data gemmes de følgende steder:
- i vores database
- i cookies gemt i brugernes enheder såsom PC'ere, tablets og smartphones
- hos tredjeparter beskrevet i kapitel 8
8. Hvem indsamler data?
De følgende virksomheder indsamler data gennem hjemmesiden:
- ServiceByen
- Google
- Facebook
- PartnerAds
- AdService
- DigitalAdvisor
- CloudFlare
9. Hvorfor indsamler vi data?
For at kunne tilbyde ydelser for vores brugere, er vi nødsaget til at indsamle personlige og ikke-personlige informationer om dem. Disse informationer er essentielle for driften af vores hjemmeside. Vi indsameler data af de følgende årsager:
- for at kunne drive hjemmesiden, inklusiv evnen til at kunne logge ind, byde på opgaver, kommunikere med kunder, blive hyert, osv.
- for at kunne sende emails til firmaer (for at underrette dem om vigtige hændelser, såsom at de har modtget beskeder eller er blevet hyret til opgaver)
- for at kunne sende sms'er til kunder (for at underrette dem om vigtige hændelser, såsom at de har modtget beskeder eller er blevet hyret til opgaver)
- for at kunne optimere vores hosting af hjemmesiden vha. cloud hosting, som gør hastigheden af hjemmesiden højere
- for at kunne annoncere til firmaer der har besøgt hjemmesiden tidligere, og som ikke har oprettet en firma konto (via remarketing)
- for at kunne spore konverteringer, dvs. at spore når en annonceringsindsats har resulteret i at et firma har oprettet en konto hos os
- for at kunne kunne lave statistiske udtræk i anonymiseret form, for på den måde at lære om vores firmaers adfærd
10. Databrud
I det usandsynlige tilfælde af et databrud, vil vore databeskyttelsesrådgiver Paul Mateescu underrette myndigheder, kunder, firmaer og relevante tredjeparter indenfor en 72 timers periode.
11. Data portabilitet
Firmaer kan bede om adgang til deres personlige data for at kunne genbruge disse på tværs af IT systemer. Vores databeskyttelsesrådgiver Paul Mateescu kan kontaktes på
[email protected] med forespørgsler af denne art.
12. Skritlige procedurer for håndteringen af personlige datarelaterede hændelser
Vi og vores databeskyttelsesrådgiver Paul Mateescu har skriftlige procedurer til at håndtere følgende hændelser:
- retten til adgang
- retten til at blive glemt
- retten til at ændre data
- tilbagekaldelse af samtykke
- retten til data portabilitet
- databrud
13. Sikkerhedstiltag for at sikre brugernes data
Vi har en række fysiske, tekniske og administrative sikkerhedstiltag for at beskytte brugernes data. Som eksempel, kan vi nævne følgenede tiltag:
- SSL kryptering af den data som sendes mellem vores server og brugernes enheder, såsom PC'ere, tablets og smartphones
- adskillige daglige backups af vores database
- vores ansatte bruger kryptering af data, VPN forbindelser, adgangskode beskyttelse af enheder (såsom PC'ere, tablets og smartphones), firewalls og adgangskode procedurer
- brug af redundante og geografisk spredte datacentre så data ikke forsvinder i tilfælde af datatab, som følge af terror, nedbrud, osv.
14. Retten til at blive glemt
Firmaer kan kontakte databeskyttelsesrådgiver Paul Mateescu via
[email protected] hvis de ønsker at gøre brug af deres ret til at blive glemt.
15. Email og sms som kommunikationsmidler
Vi bruger email og sms som kommunikationsmidler for at sørge for at firmaer underrettes når der sker hændelser der har indflytdelse på deres forretning. Dette inkluderer både automatiserede emails og sms'er der har til formål at påminde om vigtigt ting, såvel som emails og sms'er der udløses når kunderne foretager handlinger der har indflydelse på firmaet:
- når man modtager beskeder
- når man modtager bedømmelser
- når man bliver hyret
- når kunden ønsker at blive ringet op
- når kunder udveksler deres kontaktoplysninger
- når vi refunderer gebyrer
- når vi bekræfter at firmaets konto er oprettet
- når man modtager en besked fra vores support afdeling
- når vi genererer en faktura
- når vi modtager en bankoverførsel fra firmaet
- når man har en negativ saldo
- når der kommer nye opgaver man kan vise interesse i
16. Afmelding af emails og sms'er
Firmaer kan altid afmelde de forskellige emails og sms'er som vi sender ud. Dette kan de gøre ved at logge ind på deres konto og dernæst gå ind på "Konto" menuen for oven og på "Email og sms indstillinger". Ydermere kan man trykke på afmeld linket i buden af vores emails.
17. Tilbagetrækning af samtykke
Firmaer kan til enhver tid trække deres samtykke tilbage. Dette kan gøres ved at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver Paul Mateescu via
[email protected].
18. Ret til ændringer
Vi forbeholder os retten til at ændre brugervilkårerne. I dette tilfælde vil firmaer, der er logget ind på deres konto, blive tvunget til at tage stilling til disse nye vilkår.
19. Ansvarsfraskrivelse
Vi agerer som et mellemled mellem kunder og firmaer ved at stille en
online markedsplads til rådighed som de to parter kan benytte sig af. Vi
er
ikke ansvarlig for:
- rigtigheden af de oplysninger som kunder og firmaer oplyser
-
betaling og effektuering af handlen mellem kunder og firmaer
-
handel eller service mellem kunder og firmaer
- overholdelse af aftaler mellem kunder og firmaer
-
økonomiske tab for kunder og firmaer som følge af brugen af hjemmesiden
-
uhensigtsmæssigheder som følge af fejl i programmeringen eller tekniske problemer på hjemmesiden og serveren
-
force majeure hændelser eller andre hændelser som er udenfor vores rækkevidde
20. Persondata og persondatapolitik
For at firmaer kan indgå aftale med os, har vi brug for følgende oplysninger:
- Firmanavn
- Telefonnummer
- E-mail adresse
- CVR nummer
Baseret på CVR nummeret, vil vi automatisk trække oplysninger om firmaets adresse og året for firmaet grundlæggelse fra CVR registeret.
Vi foretager registreringen af firmaets oplysninger med det formål, så firmaer kan præsenteres på en professionel måde overfor kunder og så de kan vise interesse i opgaver.
Når der indsamles personoplysninger via vores hjemmeside, sikrer vi, at det altid sker
ved afgivelse af firmaets udtrykkelige samtykke, således at de er informeret om præcis,
hvilke oplysninger, der indsamles og hvorfor.
Vi opbevarer ikke firmaoplysninger krypteret, til gengæld transmitterer vi oplysingerne fra vores server til firmaets enheder (såsom PC'ere, tablets og smartphones) krypteret.
Oplysninger afgivet til os videregives eller sælges på ingen måde videre
til tredjemand, og vi registrerer ingen personfølsomme oplysninger.
Firmaer registreret hos os har altid ret til at gøre indsigelse mod
registreringen. De har også ret til indsigt i, hvilke oplysninger, der er registreret
om dem. Disse rettigheder har firmaer ifølge EU's persondataforordning General Data Protection Regulation (GDPR). Henvendelse i denne forbindelse
rettes til vores databeskyttelsesrådgiver Paul Mateescu via
[email protected].
Cookies
På hjemmesiden anvendes cookies med det formål at optimere og spore de hændelser som brugere har foretaget. Vi anvender også cookies til remarketing, dvs. en form for annoncering hvor firmaer, der tidligere har besøgt hjemmesiden, men som ikke har oprettet en firmakonto, kan blive eksponeret for vores annoncer.
Firmaer kan til enhver tid slette cookies fra deres enheder (såsom PC'ere, tablets og smartphones). Hvordan sletningen foregår, afhænger af din enhed.
Logstatistik
Vi bruger logstatistik gennem Google Analytics, hvilket betyder, at et statistik-system
opsamler information, som kan give et billede af, hvor mange besøgende
vi har, hvor de kommer fra, hvilke sider der besøges, osv.
Logstatistikken anvendes kun med det formål, at optimere hjemmesiden.
Vi registrerer data i forbindelse med firmaets oprettelse og dernæst ved
det brug af hjemmesiden som firmaet har via deres konto hos os. Der registreres også data når firmaer benytter hjemmesiden
til at skrive beskeder, byde på opgaver, skrive til supportafdelingen, osv. Vi vil aldrig sælge nogen af disse data til
en tredjepart. Dog er dele af dette datasæt synligt for brugere på hjemmesiden.
Synlig information om firmaer for besøgende der ikke er logget som deres konti på ServiceByen.dk:
- firmaets navn
- firmaets kontaktoplysninger
- firmaets CVR nummer
- opgaver som firmaet har vist interesse i
- firmaets bedømmelser
- firmaets kommentarer til bedømmelser
- billeder som firmaet har knyttet til deres profil
- firmaets grundlæggelsesår
- frimaets beskrivelse
- antal ansatte
- firmaets kundevilkår
- firmaets forsikringsvilkår
- kort der viser hvor firmaet hyres oftest
Synlig information om firmaer for kunder som er logget ind på ServiceByen.dk:
- de samme informationer som når brugere ikke er logget ind på deres konti
- beskeder sendt mellem kunder og firmaer
- bud på opgaver
- beløb som firmaet er hyret til
21. Indtastning af information
Som firma på hjemmesiden forpligter du dig til at angive aktuel, korrekt og
lovlig information i forbindelse med din oprettelse samt andre handlinger på hjemmesiden.
22. Email og sms udsendelser
Firmaer vil automatisk modtage emails og sms’er når der indtræffer
vigtige hændelser i forbindelse med deres brug af hjemmesiden. Firmaer kan dog til
enhver tid logge ind på deres konto og tilvælge eller fravælge de beskeder, som
de ønsker at modtage via hhv. email og sms. Udgifter til udsendelser af sms’er betales
af os.
23. Kontaktoplysninger
Kontaktoplysninger defineres som oplysninger der kan føre til identifikationen af
et firma. Kontaktoplysningerne for firmaer er som udgangspunkt ikke synlige for kunder. Kunders kontaktoplysninger er ligeledes skjult for firmaer, medmindre kunden aktivt vælger at udveksle disse.
Firmaer kan vælge at anmode om kunder kontaktoplysninger og betale et gebyr, hvis kunden accepterer anmodningen.
24. Gebyrer
Firmaer kan vælge at betale et gebyr for kundens kontaktoplysninger. Hvis vi har opkrævet et gebyr, vi vil aldrig igen opkræve betaling for den pågældende opgave, selvom firmaet f.eks. hyres til opgaven. Med andre ord skal der ikke betales kommission, hvis der først er betalt et gebyr. Størrelsen af gebyret afhænger af opgaven, således at små opgaver får et mindre gebyr mens store får et større gebyr.
25. Refundering af gebyrer
Når man betaler for et gebyr, sætter man kryds i at gebyret ikke kan refunderes. Uanset hvad der er sket, kan vi ikke refundere et gebyr.
26. Kommission
Som firma skal der betales kommission
til os såfremt en kunde har udvalgt det pågældende firma til udførslen
af opgaven. Når en kunde hyrer et firma via hjemmesiden, bliver kunden bedt
om at oplyse hvor mange kroner der skal betales for hele opgaven, inkl. eventeulle
materialers pris og arbejdskraftomkostninger. Kommissionens størrelse afhænger af
opgavens pris og beregnes som en procentdel af prisen. Den del af opgavens pris
som ligger mellem 1 og 2.000 kr. er underlagt en kommission på 10%. Den del af opgavens
pris der ligger mellem 2.000 og 5.000 kr. er underlagt en kommission på 9%. Den
del af opgavens pris der ligger mellem 5.000 og 10.000 kr. er underlagt en kommission
på 8%. Den del af opgavens pris der ligger over 10.000 kr. er underlagt en kommission
på 7%. Nedenstående skema viser kommissionsprocenterne og hvordan de fordeler sig
på prisens beløbstrin:
Beløbstrin
|
|
Kommission
|
1 - 2.000 kr.
|
|
10 %
|
2.000 - 5.000 kr.
|
|
9 %
|
5.000 - 10.000 kr.
|
|
8 %
|
10.000 kr. og opefter
|
|
7 %
|
I næste skema kan du se hvordan kommissionen beregnes når buddet f.eks. er på 14.500
kr.:
Trin
|
|
Beløb
|
|
Kommission i %
|
|
Kommission i kr.
|
1 - 2.000 kr.
|
|
2.000 kr.
|
|
10 %
|
|
10% af 2.000 = 200 kr.
|
2.000 - 5.000 kr.
|
|
3.000 kr.
|
|
9 %
|
|
9% af 3.000 = 270 kr.
|
5.000 - 10.000 kr.
|
|
5.000 kr.
|
|
8 %
|
|
8% af 5.000 = 400 kr.
|
10.000 og opefter
|
|
4.500 kr.
|
|
7 %
|
|
7% af 4.500 = 315 kr.
|
I alt:
|
|
14.500 kr.
|
|
|
|
1.185kr.
|
Kommissionen for et bud på 14.500 kr. er således 1.185 kr.
Mindstekommissionen ligger mellem 80 og 200 kr. afhængig af branche. Kommissionen
er 0 kr. for de firmaer som hyres af en kunde for allerførste gang i deres kontos
levetid. Kommissionen kan refunderes i nogle tilfælde - læs mere herom i punkt 27
af dette dokument.
27. Refundering af kommission
Hvis en kunde har hyret et firma til at udføre en opgave via hjemmesiden, og
kunden har fortrudt deres valg, kan firmaet søge om at
få refunderet kommissionen ved at skrive til support afdelingen. En sådan ansøgning
skal indeholder en detaljeret gennemgang af sagsforløbet og en begrundelse for hvorfor
kommissionen skal tilbagebetales. Vi vil efterfølgende undersøge sagsforløbet
og refundere kommissionen medmindre firmaet har forårsaget aflysningen.
Vi forbeholder os retten til at afvise en ansøgning om refundering
af kommission hvis der skønnes at der er tale om forsøg på snyd.
Det gennemsnitlige firma på hjemmesiden får refunderet 6% af de vundne opgaver. Hvis antallet af refunderinger kommer til at udgøre mere end 10% af de vundne opgaver, vil vi forbeholde sig retten til at lade være med at lave flere refunderinger for det pågældende firma.
28. Bud
Når et firma afgiver et specifikt bud i kroner på en opgave skal buddet indeholde
alle omkostninger der er forbundet med opgaven, inkl. eventuelle materialer og moms.
Fimaet vil derudover forpligte sig til at udføre opgaven for kunden for den angivne
pris, såfremt kunden hyrer firmaet.
29. Saldo
Firmaer skal have en saldo på 500 kr. eller højere på deres konti for at kunne vise interesse i
nye opgaver. Firmaer kan til enhver tid vælge at få udbetalt deres saldo ved en bankoverførsel.
30. Hævning
Firmaer med en positiv saldo kan hæve hele beløbet eller
dele af dette beløb. I dette tilfælde skal firmaet logge ind på deres konto på hjemmesiden
og kontakte support afdelingen for at oplyse beløbets størrelse, et registreringsnummer
og et kontonummer hvor beløbet skal overføres til.
31. Bedømmelser
Bedømmelser er en kernebestanddel af hjemmesiden fordi de oftest udgør beslutningsgrundlaget
for valget af den firmaet som skal udføre en opgave. Kunder har mulighed for at
afgive bedømmelser af de firmaer som de har hyret til at udføre deres opgave via
ServiceByen.dk. Bedømmelsen består i at give 1 til 5 stjerner inden for forskellige
kategorier, samt en kommentar. Vi beregner efterfølgende et gennemsnit
fra 1 til 5, baseret på kundens samlede bedømmelse af firmaet, baseret på de seneste
10 bedømmelser. Detaljerne for bedømmelserne vil være synlige på den pågældende
firmas profilside, mens gennemsnitsbedømmelsen vil være synlig mange andre steder
på hjemmesiden.
En kunde kan kun bedømme det specifikke firma, hvis vedkommende via hjemmesiden
har angivet hvilket firma vedkommende har hyret til udførelsen af opgaven og hvor
meget prisen har været. Der kan afgives én bedømmelse for hver udførte opgave.
Vi påtager os intet ansvar for de bedømmelser og kommentarer som kunder
afgiver. Det er forbudt for firmaer på nogen måde at manipulere med deres bedømmelser.
Dette inkluderer oprettelsen af falske konti til brug for falske bedømmelser eller
direkte at bede kunder om fordelagtige bedømmelser. Vi forbeholder os
retten til at lukke firmaets konto, såfremt der skønnes at de har forsøgt
på at manipulere med bedømmelser.
32. Beskeder
Beskeder er den primære metode til kommunikation mellem kunder og firmaaer på hjemmesiden.
Beskeder bruges som oftest af firmaer til at komme i kontakt med kunder der har
opgave som de kan udføre. Kunder har efterfølgende mulighed for at svare på disse
beskeder via hjemmesiden eller de kan udvksle kontaktoplysninger for at kunne ringe
til fagfolkene. De har også muligheden for at trykke på "Ring mig op" knappen for dermedat bede firmaer om at kontakte dem.
33. Support
Firmaer kan via deres konto på hjemmesiden komme i kontakt med support
afdelingen. Vi vil bestræbe os på at besvare support henvendelser indenfor
en arbejdsdag.
34. Sikkerhed
Vi benytter værktøjer til at sikre, at det data som firmaer har afgivet
på hjemmesiden ikke kan misbruges eller falde i forkerte hænder. Dog kan vi
ikke påtage sig ansvar for uforudsete hændelser som kan kompromittere sikkerheden
på den server, hvor dataene ligger gemt, som følge af force majeure hændelser,
hacker aktivitet, "Denial Of Service" angreb og som følge af eventuelle fejl som
måtte optræde i den programmeringskode som styrer hjemmesiden.
35. Klager over firmaer
Hvis der kommer flere klager over et firma, forbeholder vi
os retten til at lukke firmaets konto med øjeblikkelig virkning. Se mere under
punkt 36.
36. Lukning af konto
Vi forbeholder os retten til at lukke et firmas konto såfremt denne
ikke har fulgt de vilkår der er beskrevne i dette dokument.
37. Kommission eller gebyr på kundens faktura
Det er ikke tilladt at skrive den kommission eller gebyr, som firmaet skal betale til os,
på kunders fakturaer. Den kommission og gebyr som firmaet betaler til os er
en annonceringsudgift og skal indgå i den samlede pris, ligesom andre former for
udgifter, såsom strøm, benzin, forsikring osv... Kommissionen og gebyret må ikke være udspecificeret,
men skal blot indgå som del af den samlede sum på kundens faktura. Hvis denne fremgangsmåde
bliver opdaget vil det medføre en udelukkelse fra hjemmesiden.
38. Firma hyret på anden portal
I sjældne tilfælde sker det, at kunder også indhenter tilbud fra firmaer på andre portaler og at et firma derfor både viser interesse i opgave hos os og på den anden portal. Det kan ske, at dette firma derfor hyres af kunden på den anden portal. I disse tilfælde skal vi på ServiceByen stadig have vores kommission eller gebyr for at have bidraget til kundens beslutning om at hyre firmaet, selvom kunden har hyret firmaet på den anden portal.
39. Tvist med ServicByen
Hvis du som bruger har en tvist med ServiceByen og som du og ServiceByen ikke kan løse i fællesskab, kan du sende en klage til:
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
www.naevneneshus.dk