Få 5 tilbud på klaverflytning - spar op til 60%

Gratis og uforpligtende. Gør som 122.042 andre danskere
  • Nemt, hurtigt og gratis
  • Vores kunder har sparet 91,3 mio. kr
  • Flyttemænd i hele landet
  • trustpilot
  • e-handelsfonden

Klaverflytning

Det kan være stressende at flytte – især hvis man ikke har sørget for den rette hjælp til at flytte sine møbler. Klaverflytning kan i særdeleshed være stressende, fordi det kræver særlig viden og kunnen at flytte klaveret på en sikker måde.

I denne artikel har jeg fremhævet nogle ofte stillede spørgsmål, der omhandler flytning af klaver eller andre lignende instrumenter såsom piano, pianette, flygel, orgel, kirkeorgel, el-orgel eller trædeorgel. De skal hjælpe dig med at forstå, hvad det kræver at flytte et klaver, og give dig de oplysninger, du skal bruge for at kunne vælge den rette flyttemand.

I slutningen af artiklen er der nogle spørgsmål, du kan stille, som kan hjælpe dig med at vælge en flyttemand til din klaverflytning. Her finder du også de oplysninger, du skal have klar til flyttemanden, så han kan være godt forberedt til din flytning af klaver.

Hvorfor bør jeg hyre en professionel flyttemand til at flytte mit klaver?
Du spekulerer måske over, om det virkelig er nødvendigt at hyre en professionel flyttemand til at flytte dit klaver frem for blot at bruge den flyttemand, der flytter resten af dine ting. Hovedårsagen til at hyre en professionel klaverflyttemand er, at mange almindelige flyttemænd ikke har tilstrækkelig uddannelse eller udstyr til at flytte et klaver på den korrekte måde.

Et gennemsnitligt opretstående klaver vejer mellem 180 og 400 kg. Store klaverer kan veje mellem 300 og 600 kg. Værdien af et klaver kan variere fra omkring 1500 kr. til flere millioner, afhængigt af klaverets mærke, model, alder og stand.

Ved de fleste tilfælde af flytning af klaver skal instrumentet flyttes gennem et snævert rum, som f.eks. en dørkarm eller en trappeopgang. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at skille klaveret ad for at få det ud af huset. Hvis du vælger at bruge en erfaren og professionel klaverflyttemand, minimerer du i væsentlig grad risikoen for, at enten klaveret eller dit hjem bliver beskadiget.

Som flyttefirma der skal klare en klaverflytning, har jeg mange gange oplevet, at en kunde har hyret en almindelig flyttemand til at flytte sit klaver, og bagefter har kunden måttet ringe til os, fordi flyttemanden ikke kunne få klaveret ud af kundens hus. Jeg har også modtaget opkald fra kunder, der havde hyret en flyttemand, fordi han var meget billigere end os andre. Da han hverken dukkede op eller ringede og forklarede, hvorfor han ikke kom, ringede kunden til os for at aftale en hasteflytning.

Hvordan ordnes en klaverflytning?
Når du hyrer en professionel klaverflyttemand, kan du forvente, at der dukker 2-3 folk op på din adresse, som medbringer slisker, flyttetæpper, ramper, seler samt viden om, hvordan dit klaver flyttes sikkert. De vil bruge særlige teknikker til at manøvre klaveret ud af dit hus. Når klaveret er blevet flyttet til lastbilen, bliver det spændt fast til køretøjet, så det ikke beskadiges under transporten. Ved de vanskeligste flytninger bruges der op til 4-6 folk.

Når et klaver flyttes af andre end professionelle klaverflyttemænd, anvendes dette udstyr, denne viden og disse sikkerhedsforanstaltninger sædvanligvis ikke. Selv om det at hyre en professionel klaverflyttemand ikke fuldstændigt udelukker risikoen for beskadigelse, minimeres denne risiko dog betydeligt. Desuden vil en god klaverflyttemand vurdere situationen og fortælle dig, om der er risiko for, at klaveret beskadiges, før han påbegynder flytningen, og give dig valget om, hvorvidt de skal forsætte.

Er alle professionelle flyttemænd til flytning af klaver lige gode?
Ligesom i alle andre brancher er der også stor variation inden for klaverflyttemænd og - også inden for deres niveau af kvalitet og erfaring. Nogle klaverflyttemænd har bedre flytteudstyr og er bedre forberedt end andre, og nogle udviser større forsigtighed og integritet end andre.

Du finder lettest en god klaverflyttemand ved at indhente tilbud online eller ved at ringe rundt til lokale klaverforretninger, klaverteknikere og klaverlærere for at finde ud af, hvilke flyttemænd de bruger. Klaverforretninger har især stor interesse i at sikre, at de benytter sig af pålidelige klaverflyttemænd, der med mindst sandsynlighed beskadiger deres instrumenter, og som er godt forsikret, hvis der skulle ske uforudsete hændelser.

Er alle flyttemænd til klaverflytning forsikret ens?
Svaret på dette spørgsmål er desværre nej. Når du skal vælge din fagmand der skal udføre klaverflytning, er det derfor en god idé at spørge ind til, hvordan han er forsikret. Du kan f.eks. spørge, om han er forsikret mod beskadigelse af ejendom og/eller køretøjer.

Påvirker det klaverets lyd, at det flyttes? Klaverflytningen påvirker ikke klaverets lyd eller stemning. Klaverstemning påvirkes sædvanligvis af ændringer i temperaturer og luftfugtighed, hvilket forårsager at delene af træ og stål udvider sig og trækker sig sammen. Du skal sandsynligvis stemme dit klaver et par uger efter, det er blevet flyttet, når det har tilpasset sig dets nye placering. Andre faktorer, der kan påvirke dit klavers lyd, er størrelsen på og akustikken i det rum, hvor klaveret stilles. Gulvtæpper absorberer lyd, mens hårdt træ reflekterer den. Lyd forstærkes i små rum og forekommer højere, mens lyden forsvinder mere i større rum og forekommer lavere.

Hvad koster det at flytte et klaver?
Klaverflytning beregnes sædvanligvis på en af følgende måder:
  • På samme måde som en almindelig flytning – på timebasis, med et minimum antal af timer (sædvanligvis min. 3 timer)
  • Efter den professionelle klaverflytningsmetode – fast pris på baggrund af følgende faktorer:
    • Klaverets type (piano, pianette, klaver, flygel, orgel, kirkeorgel, el-orgel eller trædeorgel) og størrelse
    • Afstand, der skal flyttes
    • Grad af besvær på grund af trapper, trækken over plæner, skarpe hjørner, osv.
    • Afhængigt af, om flytningen ske inden for et bestemt tidsrum
    • Ventetid, som skal medregnes.
Fordelen ved et system med en fast pris er, at medmindre der sker uforudsete hændelser, kan du få en nøjagtig idé om, hvad flytningen vil koste dig, inden flyttemændene ankommer til dit hjem, og det er ofte billigere end en timepris.

Hvor lang tid i forvejen bør jeg booke flytning af klaver?
Det afhænger af, hvornår dit klaver skal flyttes, og hvor det skal flyttes hen. De fleste klaverflyttemænd booker deres flytninger efter først til mølle-princippet. Hvis det er i en periode med meget trafik, kan det være nødvendigt at booke din flytning en måned i forvejen. I andre perioder er det måske kun nødvendigt med en eller to dages varsel. Hvis du skal have flyttet dit klaver på en bestemt dato, bør du for en sikkerheds skyld booke din flytning i god tid, så du er sikker på, det kan lade sig gøre den pågældende dag.

Nedenfor kan du se en liste med anbefalede spørgsmål, som du kan stille, når du ønsker at hyre en flyttemand til klaverflytning:
  • Hvor længe har du arbejdet som flyttemand til flytning af klaver?
  • Har du nogen anbefalinger?
  • Har du fuldtidsansatte, der er uddannet til at flytte klaverer for dig?
  • Hvordan afregner du, og hvad er dine priser?
  • Hvilke dage på ugen flytter du klaverer, og hvornår har du tid?
  • Hvordan er du forsikret?
  • Hvilket beløb er mit klaver forsikret for under flytningen? Hvad dækker denne forsikring?
Nedenfor kan du se en liste med de oplysninger, du bør have klar, når du booker din klaverflytning:
  • Hvilken type klaver skal du have flyttet? (Opretstående klaver eller flygel)
  • Hvilken størrelse har klaveret? (opretstående klaverer måles i højden - gulv til låg, og flygler måles efter, hvor det er længst – klaviatur til rundingen for enden)
  • Hvor skal det hentes? (Sørg for, at du har den fulde adresse og et postnummer klar)
  • Hvor skal det flyttes hen? (Sørg igen for, at du har den fulde adresse og et postnummer klar)
  • Er der trapper, som klaveret skal bæres op eller ned ad (udenfor og indenfor)? Hvis ja, - hvor mange trin? Er det en lige, snoet eller buet trappe? På baggrund af de oplysninger du giver klaverflyttemanden, vil han fortælle dig, hvor mange folk han mener, der skal bruges til din flytning. Udeladelse af vigtige oplysninger eller fejlbedømmelse af din flytning på baggrund af dine oplysninger kan i værste tilfælde forårsage, at din flytning ikke kan foregå den dag, og at du skal betale ekstra.
  • Hvornår vil du gerne ordnet din klaverflytning?
  • Skal flytningen ske inden for et bestemt tidsrum? (Da tidsbegrænsninger som regel er hæmmende for flyttemandens planlægning, kan din pris blive dobbelt så høj, hvis du angiver en tidsbegrænsning)
  • Oplys flyttemanden om eventuelle problemer, som du allerede nu ved, vil opstå.
  • Jo flere oplysninger du kan give klaverflyttemanden, desto mere nøjagtigt bliver dit notat. Hvis du er uklar og kun oplyser få detaljer, skal du ikke blive overrasket, hvis du bliver pålagt ekstra for din klaverflytning. En god, pålidelig klaverflyttemand vil gøre processen så let som muligt for dig og er sædvanligvis højdepunktet og den mest stressfrie del af hele flytteprocessen.
Det væsentlige er at sikre, at flyttemanden lever op til alle dine krav, og at du giver ham de oplysninger, han skal bruge for at kunne hjælpe dig bedst muligt.
Flyttefirmaer på Servicebyen
flyttefirmaer

894 godkendte flyttefirmaer fordelt på 100 byer fordelt på Hovedstaden, Sjælland, Syddanmark, Midtjylland og Nordjylland.

Seneste bedømmelser for klaverflytninger

Rc Flyt&Transport
Igår

" Super dygtige og professionelle hurtige og effektive

Fra København N til Helsinge

Sk-Transport
13 april 2019

" Selve flytningen af møblet var ok og de to unge fyre var venlige, men kommunikationen, punktligheden og overholdelse af aftaler, var helt i bund. Den aftale flyttedato blev flyttet, selvom de havde godkendt dagen, men kunne lige pludselig ikke alligevel. Det aftale tidspunkt blev forsinket adskillige gange og endte med at være ca. 4 timer forsinket. Yderligere blev der uden varsel oplyst, at de lige skulle forbi en anden kunde inden de kom og afleverede møblet. Endvidere har jeg aldrig modtaget en faktura eller kvittering på at jeg har betalt.

Fra Kolding til Odense C

FlexflytTransport
11 april 2019

" 2 utrolig søde mænd som flyttede mit klaver nænsomt. Hjalp uopfordret med at få det til at stå pænt og rigtigt da det kom frem til mine gamle forældre

Fra Hillerød til Allerød

Andre sider

Flytning af klaver på den sikre måde

Flytning af klaver kan både være en risikabel og dyr fornøjelse. Læs mere om hvordan du kan transportere din dyrebare klaver hurtigst og uden skader.

Besparelser for klaverflytninger

besparelse Sparet 550 kr
Klaver transport i Valby
16 april 2019
besparelse Sparet 1.999 kr
Flytning af klaver fra Nærum til København Ø
15 april 2019

Top flyttefirmaer inden for klaverflytning

Statistik for klaverflytning

Hvordan har priserne udviklet sig i løbet af året?

Nedenstående viser de gennemsnitlige priser for klaverflytninger fordelt på måneder. Diagrammet kan bruges til at se trends indenfor prisudviklingen i løbet af året. Tallene er baseret på 28.436 tilbud givet gennem ServiceByen.dk fra 2010 til 2019.

Hvilken dag er billigst eller dyrest?

Nedenstående viser de gennemsnitlige priser for klaverflytninger fordelt på ugedage. På den måde kan man se hvilke ugedage der er billigst eller dyrest. Tallene er baseret på 28.436 tilbud givet gennem ServiceByen.dk fra 2010 til 2019.

Er det mænd eller kvinder der opretter klaverflytninger mest?

Nedenstående viser hvor mange procent opretter klaverflytninger mest, er mænd eller kvinder. Tallene er baseret på 12.021 klaverflytninger, hvor kunder har indhentet tilbud gennem ServiceByen.dk fra 2010 til 2019.

Hvilke regioner opretter danskerne klaverflytninger?

Nedenstående viser opgaveaktiviteten i Danmark fordelt på regioner. Diagrammet viser den procentmæssige fordeling af klaverflytninger. Tallene er baseret på 12.021 klaverflytninger, hvor kunder har indhentet tilbud gennem ServiceByen.dk i løbet fra 2010 til 2019.

Hvilke måneder bliver klaverflytninger udført mest?

Nedenstående viser hvordan nye klaverflytninger bliver udført i gennemsnit er fordelt på måneder. Her kan man se hvilke måneder er de mest populære. Tallene er baseret på 12.021 klaverflytninger, hvor kunder har indhentet tilbud gennem ServiceByen.dk i løbet fra 2010 til 2019.

Hvilke ugedage bliver klaverflytninger udført mest?

Nedenstående viser hvordan udførsel af klaverflytninger i gennemsnit er fodelt på ugedage. Her kan man se hvilke ugedage er de mest populære. Tallene er baseret på 12.021 klaverflytninger, hvor kunder har indhentet tilbud gennem ServiceByen.dk i løbet fra 2010 til 2019.